יום שבת, 25 בפברואר 2012

מדבר למצלמה: מנדי מנדלוביץ בראיון על שוק ההון

לצפייה בראיון באתר ביזפורטל


השבוע הלך לעולמו נפתלי מנדלוביץ, איש שחלק גדול מסיפור חייו הוקדש להרצאות וקשר עם הקהל שלו. לזכרו, אנסה  ללמוד כמה דברים מראיון מצולם שנערך אתו לפני ארבע שנים.

בהרצאת וידאו הכללים שונים מאשר בהרצאה מול קהל - העברת המסר מתווכת במצלמה,  והרבה יותר קשה לדבר מול חדר ריק מאשר מול קהל עוין ככל שיהיה. בראיון וידאו, לא יהיו מחיאות כפיים, לא תוכל לדעת אם אמרת משהו טפשי,  ולא ניתן לשאוב אנרגיה מאנשים בקהל.
הצלחה בראיון וידאו תגיע ממיקוד במסר ובקהל (המדומיין) שצופה מהבית.

מאחר ומדובר בראיון הוידאו נפתח בכמה שניות שבהן המנחה מציג את הדובר ושואל שאלה. כבר בתחילת דבריו ניתן לראות שמנדי התכונן לקטע, והשאלה היא רק תירוץ להציג את האג'נדה שלו.
נתחיל בכמה מילים על הסביבה ושפת הגוף. הראיון צולם במשרדי המכללה, אנו רואים לפי השלט "מגמות" המונח מאחורי המרואיין, והניירת מסביב. סביבה טבעית זה תמיד מקום נוח לדבר בו, אם כי בהחלט היה עדיף לסדר את הקלסרים לפני הצילום.
שפת הגוף טובה, אך שימו לב לקשר העין - מנדי שומר על קשר עין עם המראיין במקום עם המצלמה, ולכן זה נראה כל הזמן כאילו הוא מביט הצידה. למרות האתגר, בסיטואציות כאלה צריך לזכור שהמטרה היא העברת המסר לצופים ולא למראיין.

ועוד כמה מילים על המסר. הראיון מתקיים ביוני 2008, רק שלושה חודשים לפני קריסת ליהמן ברדרס. ההיסטריה וחוסר הוודאות בשווקים גדולים מאוד, ופה בא אדם ומספר לנו שהרע ביותר מאחורינו, שאנו הולכים לקראת שיפור מצב פיננסי, ולא רק זה, אלא שהשיפור ממש מעבר לפינה. זה מסר שמאוד קשה להעביר באווירה הציבורית שהיתה באותה התקופה. זה כמובן מה שהופך אותו למעניין.

 מנדי נוקט בטקטיקה של ישירות - בדקה 0:42 המסר מגיע ("אנחנו נמצאים פוסט טראומה, המצב בשווקים הולך להתאושש"). מנדי חוזר על המסר ארבע פעמים פעמים לצורך הדגשה, ומגיע לשיא ב 1:52 כשהוא מכריז על סיום המשבר הפיננסי.
עוד לא עברו 20 שניות ושוב מנדי חוזר ומדגיש (דקה 2:00 "התיאוריה שלי שאומרת במילים פשוטות שהמשבר הפיננסי הסתיים"). סך הכל היתה פה חזרה על המסר 5 פעמים בשתי דקות הראשונות לראיון, באופנים שונים. בראיון וידאו מאוד קשה לדעת אם המסר עבר, ולכן הטקטיקה - לזרוק עוד ועוד חצים עם אותו המסר בתקווה שאחד יפגע.
גם כשמדובר בתשובות לשאלות אחרות, המטרה היא להגיד כמה שיותר פעמים בכמה שיותר הקשרים שהמשבר הסתיים, כדי להעביר את המסר. בדקה 4:20 כל ההססנות של ההתחלה נעלמה, ואנו שומעים בביטחון מלא שהמשבר הסתיים; או בדקה 5:00 כשהוא נשאל איזה סקטורים רלוונטיים להשקעה ולא שוכח להתחיל את התשובה ב "על פי התרחיש שהמשבר מאחורינו".

מה למדנו - העברת מסר היא מורכבת, ורק מסתבכת כשעוברים לפורמט וידאו. שני הכלים המרכזיים הדרושים למשימה הם:
  • ברמת הראיון מומלץ להשתמש בכלים רטוריים של נחישות וחזרה (עדיף בניסוחים מעט שונים) כדי לתת למאזינים את ההזדמנות לקלוט את המסר בכל רגע שהם צופים. 
  • ברמה האסטרטגית, חשוב מאוד לחיות את המסר. אנשים שיודעים על מה הם מדברים בדרך כלל נשמעים כאילו הם יודעים על מה הם מדברים, ואנו רואים את זה מאוד בבירור בראיון זה. חשוב מאוד כשמגיעים לדבר על נושא להכיר אותו מכל ההיבטים. כולנו נעדיף לשמוע הרצאה על שוק ההון ממישהו שגם מרוויח ומפסיד שם כספים באופן שוטף, וזה נכון על כל נושא. 
מנדי חי ומת את המסר שלו. הסוד הוא כנראה שילוב של לחיות את המסר עם שמירת מרחק אישית שתאפשר להודות בטעויות בלי לאבד את הכל.



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה