יום שבת, 24 במרץ 2012

גימיקים בהרצאה - שדרוג מועיל או יח"צ זולים

 השבוע קראנו על אורן אל און, המשנה למנכ"ל הפיניקס שהחליט להתפשט באמצע הרצאה בכנס סוכני ביטוח, והעביר את חלק הארי של הרצאתו לבוש בתחתונים בלבד - כמחאה על הרפורמה החדשה בשוק הביטוח. המחאה היצירתית הביאה סוכנת ביטוח דתייה לעזוב את האולם, עוד עשרות סוכני ביטוח צילמו, והפיניקס זכתה לפרסום חינם בעיתונים.

אני, בתגובה, התרגשתי מהאומץ, והלכתי לחפש דוגמאות נוספות לשימוש בגימיקים שהביאו תוצאות וחיים חדשים להרצאות. כל הגימיקים מבוססים על אלמנט ההפתעה, ואם יש משהו אחד משותף שאפשר לקחת מכל הדוגמאות האלה זוהי ההפתעה. הגימיק במהותו הוא אירוע שהקהל לא ציפה לה, והפתיעה אותו במידה כזו שירצה לדבר עליה אחרי.

א. פיל על הבמה

הכנסת חפץ או בעל חיים מפתיע למרכז כנסים היא דרך טובה לעורר מהומה או התרגשות, ולתת לאנשים משהו לדבר עליו כשהם יוצאים מהחדר.
  • ג'יל בולט הכניסה מוח אנושי משומר להרצאה שלה בנושא שבץ - שהפכה לאחת ההרצאות הנצפות ביותר ב Ted.
  • ליאור צורף הגיע לטד ועלה לבמה יחד עם שור
  • ולפעמים כשאין אפשרות פיזית, ניתן להשתמש בוידאו (למרות שזה פחות מומלץ). הנה דוגמא למישהו שכן עשה את זה טוב עם וידאו של רובוטים

ב. ביצוע פעולה מפתיעה או בלתי אפשרית

כולנו אוהבים להיות מופתעים, להתבונן בהשתאות על "קסם" שמתרחש ממש מולנו. הנה כמה דוגמאות:
  • ארתור בנג'מין עונה על שאלות מתמטיות שרק מעטים היו מצליחים לפצח במהירות מפתיעה (שימו לב לקסם האחרון בדקה 13 לשימוש מעולה בגימיק)
  • וכמובן אורן אל און, שאתו התחלנו - חוץ מההתפשטות בהרצאה האחרונה, מסתבר שהוא גילח לעצמו את הראש על הבמה בעזרת מכונת תספורת במחאה אחרת.


לסיכום - למה גימיקים ? או יותר נכון, כיצד הגימיק משתלב עם שאר האמצעים הרטוריים והאם הוא משפר את איכות ההרצאה. גימיקים נותנים לקהל משהו לדבר עליו בתום ההרצאה, וגם תוך כדי (לייב בטוויטר למשל). שימוש בגימיקים בדרך כלל לא יסייע להעביר את המסר יותר טוב, אבל הוא בהחלט יגביר את הרצון של אנשים לראות את ההרצאה ולדבר עליה אחרי.
חשוב לציין שגימיק לעולם לא יכול לחזור על עצמו. אם מישהו מכם מחר יחליט להתפשט על הבמה כמחאה זה כבר לא יהיה גימיק אלא פשוט חיקוי. אותו הדבר אם תביאו שור ותבקשו מהקהל לנחש את משקלו. מה שהופך גימיק למיוחד, לכזה שמדברים עליו, ולתופעה שיוצרת את הבאז הוא המקוריות שלו.

אם יש לכם סיפור על גימיק שהצליח לכם בהרצאה, אני כמובן אשמח לשמוע כאן בתגובות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה