יום שבת, 5 במאי 2012

איך מפסיקים להגיד אההה


מקור: http://app.cheezburger.com

השבוע יצא לי לשמוע מספר הרצאות וידאו כמעט מעניינות, כאשר הדבר היחיד שהבדיל בינן לבין הרצאות מרתקות הוא אהההה הדיבור המקוטע של המרצים. דיבור מקוטע הוא כמובן לא גזירה משמים, ובפוסט זה אבחן את השלכותיו, נזקיו וכמובן טיפים כיצד להפסיק.

בוא נתחיל בעובדות הפשוטות - רוב האנשים שידברו מול קהל בלי הכנה מתאימה ידברו באופן מקוטע. הקיטוע יכול להתבטא במילמולים (אההה, אההמ, המממ, וכו'), בחזרה על מילים (ו...ו...ו...), במילות קישור לא במקום (אבל, וגם, אני חושב ש...). קטיעת הדיבור מתבצעת כאשר רצף המחשבה נפגם ואתה לא בטוח מה המילה הבאה, אז בזמן שהמוח שלך מחפש לחדש את הרצף, הוא מזין את הפה במילים חסרות פשר.



לתופעה פשוטה זו השלכות הרסניות בהרצאה.

כשהיינו בבית הספר או באוניברסיטה, אם נשאלנו שאלה או שהיינו צריכים להעביר נושא בעל פה - ברוב המקרים המאזינים שהיו חשובים (המורה - היא נותנת את הציון) כבר ידעו את החומר. אותה מורה סיננה בראשה את הקטיעות המילוליות כך שהן לא הפריעו. הסיפור שונה בתכלית כשאתם מנסים להסביר חומר לאנשים שאינם מכירים אותו.
בדיבור מול אנשים, כאשר נושא ההרצאה חדש להם, כל פגיעה ברצף הולכת להוציא אותם מריכוז ולפגוע באפשרות שהמאזינים שלכם יבינו את המסר.
האמת הפשוטה על דיבור מקוטע — כל קיטוע פוגע במסר.

חמור מכך, רובנו כלל לא מודעים לדיבור המקוטע. השימוש בדיבור מקוטע מגיע לרוב מהתת-מודע, ובסיום ההרצאה אם תשאלו את הדובר כמה פעמים אמר אההה במהלך ההרצאה, כנראה שהתשובה שתקבלו נמוכה משמעותית מהמציאות.

אז איך בכל זאת מתגברים על האההה ?

1. מפתחים מודעות: נסו להקליט את עצמכם בזמן שאתם מתאמנים להרצאה, והאזינו להקלטה. בעת ההאזנה סיפרו את הנקודות שבהן שטף הדיבור נקטע.
אפשר גם לבצע הקלטה בזמן ההרצאה ממש על ידי שימוש בסמארטפון או טייפ מנהלים.

2. תרגלו: בזמן האימון להרצאה, נסו לתפוס את הנקודות שבהן אתם קוטעים את הדיבור והחליפו את הקטיעה הרועשת בקטיעה שקטה (ללא אההה. פשוט עצירה).
זה עשוי להישמע מוזר בהתחלה, אבל אחרי שמתרגלים ההרצאה נשמעת טוב בהרבה.

ולסיום, קבלו את פול אייריש, אחד הדוברים האהובים עליי, בפתיחה רווית אהה-מים:
http://vimeo.com/40929961

יש לכם טכניקות נוספות להתגבר על דיבור מקוטע ? ספרו לי על זה בתגובות !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה