יום שבת, 12 במאי 2012

איך לסיים הרצאה במחיאות כפיים סוערות

ההרצאה מתקדמת יפה, אחרי פתיחה מושלמת שהבהירה לכולם מי אתה ומה באת לספר להם, אתה עובר לשלב הטיעונים ומקבל חיזוקים מהמאזינים. נראה שחוץ מהבחור שבודק את האימייל והבחורה שיוצאת כל רגע לשיחת טלפון — מרביתם קשובים ושוכנעו באמיתות הטיעונים שלך. השקפים מתקדמים ואתם השעון. נשאר רק שקף הסיכום.


מה אומרים עכשיו ? 

רוב האנשים שמדברים מול קהל ממלמלים "תודה רבה" ויורדים מהבמה. זו טעות איומה.
בסיום הנאום יש לך רגע נדיר של הקשבה, רגע שבו גם האנשים שקצת איבדו אותך במהלך הדרך, כן, כולל בודקי האימייל והמסמסים הסדרתיים, קשובים לכל מילה שלך. זו הדקה שכל מילה שתגיד תשאר בראש של המאזינים ועל פי דקה זו הם יזכרו מה היה בהרצאה.
אפשר ורצוי לסיים הרצאה בזיקוקים. הנה מספר טיפים שיעזרו לך לייצר זיקוקים (ומחיאות כפיים) בסיום ההרצאה הבאה שלך.

1. סגירה של סיפור שהוצג במהלך ההרצאה


אפשר להתחיל את ההרצאה בסיפור, אך במקום לספר אותו במלואו נסה לקטוע אותו באמצע בנקודה אסטרטגית ואז להמשיך את ההרצאה לשלב הטיעונים.
בשלב הסיכום תוכל לחזור לאותו הסיפור ולהציג סיום מרגש, שגם יחבר את המאזינים למה שהם שמעו בפתיחה ויתן להם משהו לחשוב עליו. הסיפור צריך להיות קשור לנושא ההרצאה. לדוגמא, בהרצאה על הגשמת חלומות - ”ומה עלה בגורלו של הילד שחלם להציל את אביו הגוסס ממחלת הסרטן ? כיום הוא אונקולוג בכיר החוקר טיפול חדשני לסרטן ריאות.“


2. תשובה לשאלה שהעלית במהלך ההרצאה


בהרצאה שהעברתי על אחזקה של בעלי חיים גדולים בקרקסים אחד השקפים כלל תמונה של פיל גדול קשור ברגלו בשרשרת קטנה. שאלתי - נסו לחשוב מדוע הפיל לא מנסה בכוחו הרב לחתוך ברגלו את השרשרת ולברוח ? והבטחתי תשובה בסוף ההרצאה. 

כשסיימתי עם הסיפור הזה, על הפיל שמגיל קטן היה קשור ולכן כשגדל אפילו לא טרח לנסות להשתחרר כי לא האמין שזה אפשרי, כולם היו מרותקים.


3. שימוש חוזר בשקפים - אבל עם טוויסט


אם משתמשים במצגת, שקפים הכוללים תמונות הם כלי העברת מסרים מאוד טוב. נסה לפתוח את ההרצאה בשקף המציג תמונה חלקית או היסטורית, ובמהלך ההרצאה אפשר לספר עוד פרטים אודות התמונה והפרטים החסרים בה. בסיום ההרצאה הצג את התמונה עם החלקים החסרים, או תמונה דומה מזמן אחר.
כך למשל, בהרצאה על איכות הסביבה אפשר להציג בשקפים הראשונים תמונה של צב גדול, ובשקף האחרון להציג תמונה נוספת של צב שמת כתוצאה מזיהום נפט בים. השימוש החוזר בצב יישאר בראש של המאזינים גם אחרי שיצאו מהחדר.

4. סיום באמצעות סרט


כשדייויד הנסון דיבר על ריילס בכנס רובי 2010, הוא סיים הרצאה של שעה בקטע הבא (דקה 58 והלאה). זה כמובן הפיג את המתח אחרי שעה של הרצאה, שימח את הקהל וזיכה את דייויד במחיאות כפיים סוערות.







סיום טוב הוא חלק אינטגרלי מההרצאה, הוא קודם כל הזדמנות להעביר את המסר בצורה שאנשים יזכרו אותו, הוא המקום שבו אנו מייצרים קריאה לפעולה באופן האפקטיבי ביותר, והוא ההזדמנות האחרונה שלנו לעשות משהו שאנשים יזכרו אחרי שיצאו מהחדר.

אל תוותרו על ההזדמנות לסיים בזיקוקים, וגם — ספרו לי בתגובות על רעיונות שלכם לסיום הרצאה, הרצאות שהסתיימו טוב, או הרצאות שניסיתם לסיים בטוב אבל לא כל כך הצליח.

2 תגובות:

  1. אחלה רעיונות לסיום הרצאה!
    רעיון נוסף זה שימוש בקריקטורה מצחיקה שקשורה לנושא ההרצאה.

    השבמחק
  2. מסכים לגמרי - קריקטורה או הומור בכלל יכולים לעשות את ההבדל בין סיום יבשושי לסיום שמח. ובכלל, הכי כיף לרדת מהבמה כשכולם צוחקים ונהנים.

    השבמחק