יום שבת, 28 ביולי 2012

מה הקשר בין העלאת המיסים האחרונה להרצאה הבאה שלך

באחד הימים שלימדתי בשבוע שעבר נתקלנו בקשיים טכניים. אתם מכירים את הימים האלה שמגיעים למשרד והמחשב לא נדלק, הרשת מנותקת והנורה של המקרן שרופה. רק כעבור כמעט חצי שעה הצלחנו להפעיל את כל הציוד כדי להתחיל בהרצאה.


פתחתי את היום ואמרתי לתלמידים "אתם יודעים הרי, שאין ארוחות חינם. שחצי שעה שאיבדנו יש להחזיר ולכן נקצר את ארוחת הצהריים ואולי נשאר פה קצת יותר בסוף היום". תגובתם הבהירה לי שההצעה שלי לחלוטין לא בכיוון, ומוטל עליי להספיק את כל החומר בפחות זמן.


באותו היום למדתי כי הפריווילגיה של מנהיגים לחרוג ממסגרת התקציב איננה רלוונטית למרצים. התקציב שלנו הוא פרק הזמן שהוקצה להרצאה. המטרה היא לסיים את ההרצאה כמה דקות לפני סוף מסגרת הזמן, אבל לא יותר מדי.


מה הטכניקות שיאפשרו לכם לנצח את השעון, ותמיד לסיים את ההרצאה בזמן ?

1. בנו את ההרצאה באופן מודולרי

הדרך היעילה ביותר לנצח את השעון וכמעט כל תקלה חיצונית היא הבנה שההרצאה שלך בנויה ממודולים ברמות חשיבות משתנה. אני בדרך כלל מתכנן לשני תרחישים: האחד, של חוסר זמן, אם עקב תקלות טכניות או שאלות מעניינות מהקהל שמייצרות דיון. 
השני, של עודף זמן. תתפלאו לגלות שגם זה קורה לפעמים, כשאתה בטוח שחלק מסוים בהרצאה ייקח 40 דקות אך למעשה אחרי 12 דקות כולם כבר קלטו את הפואנטה. 

בשני המקרים שיטת המודולים תסייע. אם יש עודף זמן נוסיף עוד מודולים לפי רמת חשיבות, ואם חסר ממנו פשוט נוריד מודולים. הסוד הוא לדעת מראש על איזה שקפים תוותר או איזה שקפים תוסיף במידה ויהיו הפתעות. 


2. היו קשובים לשעון כל הזמן

במיוחד בהרצאות קצרות (עד שעה), יש חשיבות גדולה בקשב לשעון. אם שמים לב לחריגה בזמנים הכי טוב לטפל בה כמה שיותר מהר.
המטרה היא להגיע לסוף ההרצאה עם אוויר לנשימה, ולא להגיע למצב שאנשים כבר אורזים את התיקים ורק מחכים שתסיימו את המשפט. 

3. התאמנו בבית (אבל בזהירות)

הרבה דיברתי בבלוג זה על החשיבות של אימון מקדים להרצאה, וזה נכון גם בהיבט של זמנים. לעולם לא ניתן לדעת כמה זמן ייקח כל דבר עד שלא מנסים לספר אותו בקול רם מול המראה או מול חבר טוב. 
עם זאת, עליכם לזכור כי בשלב האימון בבית הכל ילך מהר יותר משמעותית מאשר בהרצאה (הרצאה של שעה צריכה לקחת כ40 דקות כשמדקלמים אותה בבית). זכרו שבבית אף אחד לא שואל שאלות, המראה מבינה את הדוגמאות שלכם כבר בהסבר הראשון, וגם הסבירות של תקלות טכניות היא נמוכה.

דוגמא להפתעה לא נעימה בהרצאה אפשר למצוא בוידאו כאן:



אלה השיטות שלי — ועכשיו תורכם: מה אתם עושים כדי לא להיות מופתעים מהשעון במהלך הרצאה ? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה