יום שבת, 10 בנובמבר 2012

7 אתרים שכל כותב מצגות חייב להכיר

מקור התמונה: 123rf.com
רוצים לעצב שקפים שכולם יזכרו ? בעזרת האינטרנט, צמצום הטקסט ושילוב אמצעים ויזואליים נוספים הפך קל מתמיד. בפוסט זה ריכזתי עבורכם את האתרים שאני משתמש כדי לקחת תמונות, גופנים ורעיונות למצגות שאני כותב. 

תמונות

אני משתמש במצגות בשני סוגים מרכזיים של תמונות: Stock Photos ותמונות חובבנים. תמונות סטוק הן התמונות הקטנות או האיורים שאתם תמצאו בשקפים ליד הטקסט כדי להעביר נקודה. הן מאוד ממוקדות ולרוב לא גדולות — למשל תמונה של פרח, או רהיט או מחשב וכו'. 

ניתן למצוא תמונות סטוק בחינם באתרים הבאים:
הסוג השני של תמונות הן צילומי חובבנים. פליקר הוא דוגמא מצוינת לאתר המרכז תמונות כאלו. מדובר בתמונות מציאותיות יותר שיכללו לרוב יותר פרטים. אני משתמש בהן בשקפים שכל השקף הוא תמונה. ערבוב תמונות כאלו עם טקסט עלול ליצור עומס לצופים. 
בעוד שאתם יכולים לחפש ישירות בפליקר, אני משתמש במנוע חיפוש ייעודי לתמונות חופשיות, הכולל את פליקר ועוד מספר אתרים. הנה הכתובת:
  1. http://www.everystockphoto.com/
חלק מהתמונות מחייבות אתכם לציין מהיכן לקחתם את התמונה (זה נקרא Attribution ברשיון התמונה). אפשר לרשום את הכתובת בתחתית השקף שבו מופיעה התמונה, או להוסיף שקף אחרון שבו רשימה של התמונות שהשתמשתם בהן ומקורן. 

גופנים

בחלוקה גסה ניתן למנות שלושה סוגים של גופנים: גופני סריף (אלו עם הרגליים, כדוגמת Georgia, Times, Times new roman) גופנים חסרי-סריף (ללא רגליים, כדוגמת Arial, Gill Sans, Verdana), וגופני רוחב-אחיד (כדוגמת Courier, Courier New, Monaco).
כדי לא לבלבל את הקהל שלכם, השתדלו לבחור לא יותר מגופן אחד מכל סוג. השתמשו בגופן רוחב-אחיד לקטעי קוד, וגופן נוסף לשאר הטקסט (ואפשר להוסיף גופן שלישי מהקטגורייה שנשארה לכותרות). 
חוץ מהגופנים שכבר מותקנים לכם במחשב, שני האתרים הבאים מספקים גופנים חופשיים להורדה מחולקים לקטגוריות. השתדלו לא להשתולל יותר מדי עם הגופן כי לפעמים מה שנראה מדליק או מעניין במבט ראשון הופך למייגע בשקף החמישי.
כולנו נתקעים מדי פעם מול דף לבן. האתרים הבאים מרכזים עבורכם המון מצגות שאנשים אחרים כתבו. לא חייבים לחפש מצגת בדיוק על אותו נושא שאתם כותבים עליו, מספיק להסתכל במצגות שתופסות את העין ולקחת בהשאלה את הרעיונות המעניינים.
  1. http://speakerdeck.com
  2. http://slideshare.net
זאת היתה הרשימה שלי — ועכשיו תורכם. באיזה אתרים אתם משתמשים כדי לכתוב מצגות ? ספרו לי על זה בתגובות ! 


2 תגובות:

  1. השאלה היא גם באיזה כלי מציגים ומה יכולותיו. וזה מתקשר גם לפוסט אחר שכתבת על איך לעורר עניין וקסם ומהעבר השני לא להרדים.

    הרבה מאיתנו משתמשים בפאוורפוינט, שרמת ויכולת המעברים שבו, כמו גם האנימציות בתוך כל דף, די ידועות ולא תמיד הכי נוחות או גמישות

    כמובן שהשאלה מי הקהל ומה מטרת ההרצאה. כי אם זה קורס שמלמד JAVA, הרי שזה פחות משנה כמה השראה יש במצגת ומהי רמת התמונות.
    גופנים, אגב, הם עניין חשוב לא רק ברמת המשיכה והמגניבות (או ההתאמה לאופי ההרצאה), אלא גם כמה הם מעייפים את העין (שוב למשל בקורס תכנות, שיש בו הרבה שקפים, בדרך כלל, נבחר משהו נעים. בוודאות לא סריף)

    בכל אופן - יש היום כלים תחליפיים לפאוורפוינט, רק שבדרך כלל הם עולים כסף ומי שאינו מרצה מקצועי יירתע מכך, מן הסתם.
    יחד עם זאת ישנם היום לא מעט כלי מצגות מבוססי דפדן - ב-HTML5 ו-CSS3. חלקם בתשלום וחלקם לא.
    הנה אחד עם יכולות די "מגניבות": impress.js אבל יש עוד רבים נחמדים וטובים, שאפשר בעזרתם לצאת מהקופסא קצת.

    השבמחק
  2. הי,
    תודה על התגובה.

    לגבי כלי הצגה - אני דווקא מעדיף את הכלים הפשוטים (מצגת PDF, ללא אנימציות). זה מאפשר להשקיע יותר בסיפור ובתוכן. סקוט ברקון כתב על זה גם פוסט מעניין כאן:
    http://scottberkun.com/2012/why-i-hate-prezi/

    בהחלט מצטרף להמלצה לנסות את impress.js. דורש הרבה יותר השקעה בכתיבת המצגת אבל בהרצאות על נושאים רלוונטיים זה יכול להוסיף המון.

    השבמחק