יום שבת, 20 ביולי 2013

מקרן ומצב רוח טוב. רשימת מלאי למרצים.


לא פעם אני מגיע לשמוע הרצאה בכנס או אירוע אחר, ולמרות שהמרצה מוכשר והתכונן והכל אמור היה להיות מעולה, אנחנו נתקלים בבעיות טכניות שפוגעות בחוויה. הנה מספר דוגמאות.
מרצה אחד הגיע השבוע להעביר מצגת בכנס. כל השבוע שלפני הוא ישב לשפר את השקפים, לעבוד על הטקסטים ולהכין הרצאה מאוד מוצלחת. מה הבעייה ? כשהגיע המרצה להתחיל לדבר התברר שיש בעייה בחיבור של המחשב, וצריך להשתמש במחשב חלופי. 20 דקות יקרות מההרצאה שתוכננה הושקעו בנסיון לפתור את תקלת המחשוב, בסופו של דבר ההרצאה עברה ממחשב חלופי אבל קיצור זמן ההרצאה פגם במסר הכללי.

וכל זה מתגמד לעומת כנס הלינוקס של שנה שעברה בו המחשב שעליו הוקרנה המצגת היה מאחורי הקהל. רוב המרצים שהגיעו לדבר ניסו לאותת בתנועות ידיים לבן אדם שישב ליד המחשב מתי צריך להעביר שקף. זה היה מעצבן למרצים כמו גם לקהל.

המשותף למקרים אלו (ועוד עשרות שקורים בכל חודש) הוא אופטימיות יתר של המרצה. אופטימיות שיהיה מחשב בחדר ההרצאות, שיהיה לוח לכתוב עליו (וטושים שעובדים), שתהיה רשת זמינה ועוד ועוד. הבעייה שלא משנה כמה נשאל הכל מראש, תמיד שוכחים משהו.

אז בשביל שהכל ילך חלק להרצאה הבאה שלך, הנה רשימת מלאי קצרה שכדאי תמיד להחזיק בתיק, ממוינת לפי סדר חשיבות:

1. (אם צריך רק שקפים) המצגת בפורמט PDF על Disk on key


נשמע פשוט נכון ? אין לכם מושג כמה זמן יקר בפתיחת ההרצאה יכול להיחסך אם יהיה לכם דיסק און קי פשוט עם השקפים שלכם בפורמט PDF. אפשר לחבר אותו כמעט לכל מקום, והיום כמעט לכולם יש דרך להציג קבצי PDF.
למרות הפשטות יש שתי טעויות נפוצות שמרצים עושים בסעיף זה: הפורמט והמדיום.

לגבי הפורמט זה מאוד מפתה להגיע עם קובץ PPT, אבל אתם אף פעם לא יודעים איזה מערכת הפעלה או גירסא של אופיס תהיה על המחשב שעליו תרצו להקרין. חוסר תאימות בגירסאות יכול בקלות להפוך מצגת מוצלחת לבלאגן, והמרצה במקום להתמקד במסר מתחיל להתנצל "כן אצלי באופיס הכל היה בסדר".

לגבי המדיום יש מרצים שמעדיפים לשים את המצגת (כקובץ PDF) זמינה להורדה באינטרנט. זה לא רעיון טוב כי יכול להיות שלא יהיה אינטרנט זמין או שהאינטרנט לא יעבוד או יהיה איטי מדי.

בקיצור דיסק און קי עם קובץ PDF. בתיק. שימו עכשיו אחד. אני אהיה פה כשתחזרו.

2. מחשב להקרנה


למרות שבדרך כלל באולם ההרצאות יהיה מחשב - הרבה יותר כיף לדבר ממחשב שאנחנו מכירים. זה חשוב במיוחד אם מדובר בהרצאה שכוללת חוץ משקפים גם הדגמות או הצגה של תוכנות.
הבעייה כאן בדרך כלל איננה במחשב אלא ביכולת לחבר אותו למקרן. מסתבר שיש עולם שלם שיכול להשתבש בחיבור הפשוט הזה (סוג חיבור, רזולוציה וכו').
וודאו שאתם מגיעים עם כל הכבלים הרלוונטיים והמתאמים הרלוונטים למחשב שלכם. כמו כן, ודאו שאתם יודעים לשחק עם הגדרות הרזולוציה במחשב ומגיעים לכנס לפני הזמן כדי לחבר ולראות שהכל עובד.

3. שלט למצגת


המכשיר הקטן הזה יחסוך לכם לעמוד ליד המחשב בשביל להחליף שקפים, אבל הוא מציל חיים של ממש בכנסים בהם המחשב רחוק מכם. יש הרבה דגמים, אני משתמש בזה:
http://www.kama.co.il/product_details.php?product=150681
הסיבה ? החלק שמתחבר למחשב ב USB נכנס לתוך השלט בזמן שאינו בשימוש. זה שומר על ה USB שלא יתקלקל.
והכי חשוב לא לשכוח סוללות ספייר.

4. אינטרנט


היום כבר אפשר להביא אינטרנט וגם די בקלות. כל סמארטפון מצויד ביכולת לפתוח נקודת גישה אלחוטית, והמחמירים יכולים לקנות נטסטיק. אם אתם מתכננים להשתמש בטלפון אל תשכחו להביא לו גם מטען.

ועוד כמה דברים שבטח תמצאו אותם שימושיים:

5. שעון שולחני למדוד זמן
6. טושים מחיקים
7. מחק ללוח מחיק
8. בקבוק מים
9. תפוח (או נשנוש קטן אחר)
10. חולצת גיבוי אם ההרצאה היא אחרי ארוחה

זו הרשימה שלי. הצעות או תוספות יתקבלו בשמחה בהערות!

3 תגובות:

  1. בנוסף לשמירת המצגת כ-PDF, מומלץ להביא באותו דיסק און קי את המצגת שמורה במספר פורמטים של פאוורפוינט.

    השבמחק
  2. והכי חשוב,
    אם משהו מזה קורה, תרגע ותיתן את הכי טוב שיש לך...
    האוייב של הטוב הוא הטוב יותר, ואם היית מעביר את ההרצאה גם בלי שקפים, סביר שהיא היתה אפקטיבית יותר מלראות אדם משחק עם המחשב במשך חצי שעה,

    ממשיכים לפתח,
    משה קפלן

    השבמחק
  3. רן תודה על התיקון - בהחלט כמה שיותר פורמטים יותר טוב :)

    ומשה אתה צודק לגמרי. לב העניין הוא לספר סיפור טוב, וכל העזרים שמסביב הם סך הכל עזרים.

    אני אגב בדעה שרוב ההרצאות יצאו טובות יותר ללא שקפים כלל.

    השבמחק