יום שבת, 7 בספטמבר 2013

5 הרגלים חדשים שיהפכו אותך למרצה טוב יותר בשנה הבאה

שנה חדשה היא הזדמנות מצוינת לחשבון נפש, לאכול את הלב על מה שעשינו רע השנה וגם קצת לשמוח על הדברים שהצליחו. לנו כאן בארץ יש מזל, בגלל שאנחנו אוהבים לאכול את הלב, אנחנו מתחילים שנה פעמיים בשנה. זה גם נותן לנו עוד הזדמנות לתכנן תוכניות לשנה הבאה. הפעם הרשימה שלי קצרה וכוללת 5 סעיפים קלים לביצוע. כל אחד מהם כשלעצמו יהפוך אתכם למרצים טובים יותר, ואפשר גם לנסות את כולם יחד.

1. דברו יותר


בואו נתחיל מההרגל הכי חשוב למרצים. רוצים להיות מרצים טובים יותר ? דברו. קחו כל הזדמנות שיש לכם להעביר הרצאה: מצגת בעבודה, מפגש מקצועי או אפילו ברכה לחג, והתייחסו אליה במלוא הרצינות. תכננו מה אתם רוצים להגיד, הכינו דף קצר עם עיקרי הדברים ותרגלו לפני. בדיבור מול קהל, כמו בדברים רבים נוספים, אין תחליף לנסיון.

2. הכנסו לכושר


מאחר שכושר גופני משפיע על מצב הרוח והאנרגיה שלנו, העצה הזו טובה כמעט לכל דבר שתרצו לעשות. לגבי מרצים זה חשוב במיוחד, אולי לא להרצאות של שעה, אבל מי מכם שניסה ללמד יום של 8-9 שעות (ולפעמים גם 12) יודע שבסוף מתעייפים. כושר גופני יעזור לכם להחזיק מעמד גם בימים והשבועות הארוכים, ועדיין לחייך ולהיראות במיטבכם.

3. שדרגו את הציוד


אין לכם עדיין שלט להעביר שקפים ? המחשב נתקע ב-3 מתוך 4 מצגות שהעברתם החודש ? מגיעים למקום ונתקעים כי אין אינטרנט ? אנחנו כבר בשנת תשע"ד (או 2013 לספירתם) וציוד המחשוב של ימינו די טוב. שלט להעברת שקפים יאפשר לכם חופש תנועה בחדר בזמן ההרצאה, מחשב חדש עם כונן SSD יגרום לתוכנת המצגות להדלק בן-רגע ו Net-Stick או כל סמארטפון ייתן לכם חיבור אינטרנט בכל מקום שתגיעו אליו.
ציוד מיושן או לא מקצועי עלול לפגוע באיכות ההרצאה ולתת רושם לא נכון על המרצה.

4. צאו מאזור הנוחות שלכם


אזור הנוחות הוא המקום שבו אנו יודעים שנעשה עבודה טובה. לכל אחד יש את אזור הנוחות שלו. יש כאלה שמעולים בהרצאות מול ילדים, ולעומתם מרצים שתמיד מצליחים לשעשע מבוגרים. יש מרצים שמעבירים סדנאות של ימים ארוכים או כאלה שאלופים בהרצאות קצרות. לא משנה מה אתם יודעים לעשות טוב, השאלה האמיתית היא מה אתם עדיין לא יודעים לעשות טוב. אם תמשיכו להעביר את אותו סוג הרצאות לאותו קהל, גם אם הקהל מאוד יהנה, זה לא יעזור לכם להיות מרצים טובים יותר.
מרצה טוב מגוון, ולכן לכו וחפשו את ההזדמנויות שיפחידו אתכם. בפעם הראשונה זה מלחיץ, אחרי זה מתרגלים וזה אפילו נהיה כיף.

5. התחילו בלוג


שמתם לב שיש לי רשימה של בלוגים מומלצים כאן בצד ימין ? שמתם לב כמה מעט מהם בנושא דיבור מול קהל ? זה ממש עצוב. בעוד שבאנגלית יש המון חומר לקרוא על עיצוב שקפים, כתיבת מצגות ודיבור מול קהל, מגוון הכותבים העבריים על נושאים אלו מצומצם. בלוג יעזור לכם לחשוב על הדברים שלמדתם, ולחלוק אותם עם הסביבה. הוא יאפשר לכם לקבל רעיונות ודעות מאנשים אחרים (גם כאלה שלא פגשתם אישית). ההזמנה שלי לשנה החדשה — פתחו בלוג על דיבור מול קהל בעברית, שילחו אליי מייל ואוסיף אתכם לרשימת המומלצים.

מאחל לכולם שנה עברית נפלאה ומלאה בהרצאות מעולות.

תגובה 1:

  1. שנה טובה גם לך ינון ותודה על הבלוג המעניין.

    השבמחק