יום שבת, 7 בדצמבר 2013

הרצאה קצרה

אחד המיתוסים השגויים ביותר לגבי הרצאות הוא הנחת הקשר בין אורך ההרצאה לכמות ההכנה הנדרשת. אפילו אנשים שביום רגיל יודעים דבר או שניים לגבי הרצאות ישמחו לספר על היחס שעת הרצאה/שעת הכנה שלהם (כלומר, כמה שעות הכנה צריך בשביל לייצר שעת הרצאה אחת). הדיון החשוב הזה מחמיץ לחלוטין את הנקודה כשמדובר בהרצאות קצרות, באורך 15 דקות ופחות.
אז הנה הגילוי המפתיע שלי לפוסט זה — ההשקעה בכתיבת הרצאה נמצאת ביחס הפוך לאורך ההרצאה. או בפשטות, לא רק שהרצאה של 10 דקות לא תיקח פחות הכנה מהרצאה של שעה על אותו הנושא, במקרים רבים היא אפילו תיקח יותר. יש לזה שתי סיבות מרכזיות:

1. בהרצאה ארוכה יש זמן לתקן. כשאתה מעביר הרצאה של שעה זה ממש לא נורא אם שכחת משפט. בהרצאה של שעה אם מישהו לא הבין אפשר לראות את זה ולנסות להסביר שוב במילים אחרות. אפשר תמיד להוסיף עוד דוגמא או לשנות קצת ואפשר אפילו להתבלבל. בכל הרצאה הדבר החשוב ביותר הוא אופן העברת המסר, וכשיש יותר זמן אפשר לנסות להעביר את אותו המסר במספר דרכים, ולהתאים את עצמך לקהל.

2. כשמבקשים הרצאה של 10 דקות, אף פעם לא מתכוונים ל-10 דקות הראשונות. תחשבו על האוניברסיטה, כשיש שביתה והסמסטר מתקצר פשוט מגיעים פחות רחוק עם החומר (ואם יש לכם מזל החומר שלא למדתם גם לא יהיה במבחן). הרצאה של 10 דקות על נושא צריכה לשלב חלקים מההתחלה, מהאמצע ומהסוף של הרצאה ארוכה.

אז איך הכי כדאי להתכונן להרצאה קצרה ?

1. מתחילים במסר (המצגת יכולה לחכות).


זה נכון תמיד, ובמיוחד ככל שמקצרים את זמן ההרצאה. הדבר החשוב ביותר בהרצאה קצרה הוא להחליט מה אתם רוצים להגיד, או יותר נכון עם מה אתם רוצים שהאנשים יצאו מההרצאה שלכם. תעשו רשימה של כל הדברים שאנשים צריכים לקחת אתם הלאה, ואז נסו לקצר אותה למינימום ההכרחי. לרוב זה עדיין לא יהיה מספיק קצר, אבל בהמשך נגיע לעריכה ונקצץ עוד קצת.

2. התמקדו במסרים פשוטים.


כשיש 10 דקות לדבר כל מסר שאי אפשר לנסח אותו במשפט פשוט לא יצליח לעבור לקהל שלכם בצורה שיזכרו אותו. גם ככה אתם כנראה לא המרצים היחידים באירוע, ולכן מסרים מורכבים לא יעברו או שלא יובנו נכון.
רכזו את כל המסרים שלכם (2-3 לא יותר) ותנו להם כותרת שתהיה משפט אחד ברור וממוקד. שננו טוב טוב את המשפט הזה, זה מה שאתם רוצים שאנשים יקחו אתם הלאה. משפט אחד, זה הכל.
בהרצאה קצרה אתם קרן לייזר. מדויקים, ממוקדים וצרים.

3. אל תתביישו לחתוך במקומות החשובים.


הרבה פעמים אנשים מכירים ממש טוב את עולם התוכן שלהם, ובטוחים לכן שאי אפשר להבין נושא מתקדם בלי הבנה טובה של הבסיס. זה נכון במובן מסוים, אבל הטעות הכי גדולה של מרצים בהרצאות קצרות היא להתמקד בבסיס הזה. תעשו לעצמכם טובה, תניחו שכולם מבינים את הבסיס והתמקדו במסר, לאחר שפישטתם אותו למשפט אחד שכל אחד יכול להבין.
אני יודע שזה כולל קצת רמאות, ואני יודע שהיושר האינטלקטואלי שלכם יצעק. שיצעק. ברור לכולם שהחיים מורכבים ושהמסר הפשוט שלכם מסתיר עולם שלם של מורכבויות. מי שיתעניין מספיק גם יחפש לשמוע עוד. כל השאר יסתפקו בציוץ.

וכמו כל דבר, גם הרצאות קצרות הן מיומנות שצריך לעבוד עליה. אם יש לכם הרצאה חשובה להעביר, קצרה או ארוכה, העצה הכי טובה שלי היא לעשות חזרות, הרבה מהן, ועם שעון מול העיניים. רק כך תקבלו מושג טוב איפה אתם עומדים ומה צריך לשפר.


תגובה 1: